Kotimainen kirja työllistää

Jos elintarvikkeiden kanssa voidaan puhua lähiruoasta, kirjan kanssa voidaan puhua lähituotteesta.

Kirja on lähes sataprosenttisesti kotimainen tuote, joka työllistää ison joukon suomalaisia. Siksi meidän täytyy pitää huolta siitä, että kirjojen tekeminen Suomessa on jatkossakin kannattavaa.

Kirja-ala on isossa murroksessa. Meillä kaikilla on velvollisuus nostaa katse omasta työpöydästä ja miettiä, miten minun tekemiseni vaikuttaa muihin ja miten tämä homma tulee hoitaa, jotta loppuasiakkaalle tulisi tästä lisäarvoa.

Me haluamme, että Suomessa kannattaa valmistaa kirjoja. Se vaatii vähän vaivannäköä, mutta meidän arvoihimme ei sovi, että kirjatuotanto ulkoistettaisiin esimerkiksi Viroon tai Puolaan. Otavan kirjapaino on ollut Keuruulla pitkäaikainen työllistäjä ja se on osa yhteisöä. 95 prosenttia kirjoihin käytettävästä paperista tuotetaan Suomessa – valtaosa Oulussa – ja erityisesti pienien erien toimittamisessa suomalaiset alihankkijat ovat olleet meille hyviä kumppaneita.

Tulevaisuudessa haluamme entistä paremmin saada juuri oikean kirjan oikeaan aikaan oikeaan paikkaan. Kuulostaa suoraviivaiselta, mutta sisältää aika monta muuttujaa.

Ylipainattaminen on haaste jokaiselle kustantamolle. Aika monesti kuulee, että vuosi on mennyt hyvin, mutta varastoon jäi tavaraa. Nyt etsitään ratkaisuja siihen, että koko alan tulosta voitaisiin parantaa.

Me haluamme, että Suomessa kannattaa valmistaa kirjoja. Se vaatii vähän vaivannäköä, mutta meidän arvoihimme ei sovi, että kirjatuotanto ulkoistettaisiin esimerkiksi Viroon tai Puolaan.

Perinteisesti kirjakustantamoissa on suhtauduttu kysynnän seuraamiseen enemmän tunteella kuin tiedolla. Tämä on muuttumassa. Kysyntään täytyy suhtautua analyyttisesti ja tekemistä pitää johtaa tiedolla. Kun aiemmin painettiin kirjaa, tulevaisuudessa puhutaan kysyntään vastaamisesta. Kassainformaatiota siitä, mikä myy, on kyllä olemassa.

Nykyään ihmiset löytävät tietoa eri paikoista ja innostuvat laajemmasta valikoimasta. Se, mikä tulee myymään, on suurempi kysymysmerkki kuin aiemmin.

Toivoisin, että Suomessa monet yritykset käyttäisivät vielä enemmän aikaa siihen, että miettisivät työn jalostusarvoa. Miten voimme tehdä työn niin, että voimme jatkossakin työllistää ihmisiä ja tehdä tulosta? Säästäminen on aina helppo tie, ja lopettaminen on helppoa. Jatkaminen on paljon vaikeampaa.

Me työllistämme liikevaihtoon nähden paljon ihmisiä. Siitä voi olla ylpeä. Parasta olisi, jos voisimme saada leiman, joka kertoo, miten monta tuntia suomalaista työtä on tehty minkäkin tuotteen ympärillä. Tällainen työllistämistehokkuusluku olisi humaani mittari sille, miten paljon yksi suomalainen yritys voi kotimaassa työllistää, kun asiat tehdään oikein.

Minna Kokka
toimitusjohtaja
Otavan Kirjapaino Oy

___________________

Minna Kokka on kirja-alan moniottelija, jolla on kokemusta myynnistä, markkinoinnista, tuotannosta ja nyt kirjapainon toiminnan johtamisessa.